D. 14. juni 2023 afholdtes et afslutningswebinar, hvor følgeforskerne præsenterede deres indsigter fra projektet.

Hanne Fie Rasmussen UCL, Jens Sand Østergaard UCN og Thomas Kjærgaard UCN har i deres følgeforskning sat fokus på aktualiserede kompetencer i projekt digitale læringscirkler. Med afsæt i empiri fra projektet undersøges i deres artikel, hvilke kompetencer undervisere på professionshøjskolerne har oplevet at have udviklet i forbindelse med deres deltagelse i forløbet. Den viser, at selvom et udviklingsforløb har stort fokus på digitale aspekter, så fylder det almendidaktiske meget hos deltagerne. Find og læs den fulde artikel her

Rasmussen, H. F., Kjærgaard, T., & Jørgensen, C. B. (2023). Aktualiserede kompetencer i projekt digitale læringscirkler: En undersøgelse af undervisere på videregående uddannelsers oplevelser af udvikling af digitale undervisningskompetencer. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM),15(27). https://doi.org/10.7146/lom.v15i27.134280

Jens Jørgen Hansen, SDU, Marianne Georgsen, UCN har med udgangspunkt i projektet arbejdet med følgende to forskningsspørgsmål i deres artikel:

  1. Hvordan kan en teoretisk begrundet definition af og model for kompetenceudvikling udformes, og hvad er dens forklaringskraft set i forhold til nationale og internationale rammeværk for digitale kompetencer?
  2. Hvordan udmønter projektet ”Læringscirkler” et begreb om digitale kompetencer, og hvordan designer man i projektet for udvikling af underviseres digitale kompetencer gennem projektets læringskoncept og ressourcesamling?

Artiklen bidrager med en teoretisk begrundet forståelse af kompetencebegrebet. Endvidere belyses, hvorfor underviseres digitale kompetencer er kommet på det uddannelsespolitiske landkort og som ressource for udvikling af god undervisning i uddannelsesinstitutionernes praksis. Endelig undersøges hvilke didaktiske valg, der ligger til grund for design af kompetenceudviklingsforløb i en videregående uddannelseskontekst. Find og læs den fulde artikel her:

Projektafslutningsrapport
De mange fremmødte fik ligeledes præsenteret de væsentligste resultater fra projektet, som er beskrevet i detaljer i projektafslutningsrapporten til UFM. Baseret på data fra den løbende erfaringsopsamling gennem det 3-årige projekt, opsummeres en række indsigter, som har vist sig stabile gennem hele projektet. Læs bl.a. om, hvorledes den til projektet udviklede digitale ressourcesamling har styrket deltagernes arbejde i læringscirklerne og hvorledes den praksisnære tilgang til kompetenceudvikling har givet gode muligheder for at deltagerne kan arbejde med det lærte i egen undervisning. Læs den fulde rapport her.

Kom godt i gang med læringscirkler
Udover de konkrete leverancer i projektet – den digital ressourcesamling og vejledninger/guides og slides til gennemførelse af læringscirkler – som er frit tilgængelige på dkgl.dk under ’Om læringscirkler’ – er der følgende opmærksomheder for udvikling og drift og af læringscirkler, som kan tages i betragtning for at komme godt i gang med læringscirkler på din institution:

  • De konkrete leverancer – den digitale ressourcesamling, facilitatoruddannelsen, guides m. agendaer og drejebogen – vurderes alle at være værdifulde for læringscirklerne
  • En erfaren facilitator med både proceskompetencer og viden om indhold har stor betydning for læringscirklernes succes
  • Den organisatoriske forankring
    • Etablering og rekruttering:
      • Deltagelse skal så vidt muligt baseres på frivillighed
      • Opbakning og anerkendelse fra ledelsen (afsat tid og rum til forløb og at eksperimentere)
      • Vigtig med forventningsafstemning og forståelse for forudsætninger for og investering i samskabelsen af læringsfælleskabet
    • Formatet:
      • Antallet af mødegange skal være fleksibelt og kunne tilpasses/skaleres op eller ned efter behov
      • Timing er vigtigt ift. afprøvning i praksis
    • Samspil og samarbejdet med andre institutioner
      • Giver øget værdi ift. produktion af digitale ressourcer
      • Giver en kritisk masse ift. deltagere
      • Tværinstitutionelle læringscirkle skaber værdi og bidrager til inspiration og indsigter – er dog administrativt tungt