Vi er nu nået til de tværinstitutionelle læringscirkler i projektet. I uge 38 startede 5 tværinstitutionelle læringscirkler. En tværinstitutionel læringscirkel består af 5 undervisere med forskellige fagligheder – fx tech-, byggeri- og sundhedsområderne – fordelt således, at der altid er minimum én underviser fra hver institution (UCN, UCL og SDU).

En af læringscirklerne på tværs af fag og institutioner ser bl.a. således ud:

Følgeforskerne i projektet Thomas Kjærgaard, Jens Jørgen Hansen og Hanne Fie Rasmussen er særlig optaget af, på hvilke måder det skaber værdi at arbejde på tværs af fag og institutioner i forhold til digitale kompetencer og digital læring.

Vi vil blandt andet undersøge, om deltagerne bekræfter hinanden i det, man vidste og gjorde i forvejen, eller om det tværinstitutionelle samarbejde beriger deltagernes blik for andre fags vidensgrundlag og praksisser. En indikation på værdiskabelse kunne være, at deltagerne udtrykker, at de er kommet til at se anderledes på deres eget fags muligheder for digitale læreprocesser og ser et behov for og udvikling af digitale kompetencer.

 

Værdi kunne måske også være, at deltagerne finder ud af, at andre faggruppers digitale kompetencer kan være komplementære til ens egne og dermed får øje på tværfaglige snitflader, som kan inddrages i udviklingsarbejde indenfor fag og profession.

Vi glæder os til at få erfaringer med de tværinstitutionelle læringscirkler ?