”Alt i alt må jeg sige, at mine digitale kompetencer har fået et boost” citat Helle Tvorup Andersen
45 undervisere har i efteråret 2020 deltaget i projektets første pilotforløb. Underviserne har i løbet af de 8 uger arbejdet med at udvikle nye undervisningsdesign, hvor teknologi inddrages eller med at opdatere sig på digitalisering i eget fag/egen uddannelse. Afsættet er i en heutagogisk tilgang, hvor underviserne arbejder med egne læringsmål. Du kan læse mere om den pædagogiske og teoretiske baggrund i SDU Universitetspædagogiks temaartikel om læringscirkler.
Læringscirklerne giver rum til sparring og videndeling mellem underviserne. Nedenfor kan du læse mere om Nicoline og Helles kompetenceudviklingsforløb, som begge har taget afsæt i blended learning fra den digitale ressourcesamling.
Nicoline Lykke Hansen, adjunkt ved Bioanalytikeruddannelsen UCL, har arbejdet med redesign af et kort undervisningsforløb der omhandler centrifugering.
Undervisningen i centrifugering er placeret på 1. semester. Nikoline oplever, at det kan være svært for de studerende at huske detaljerne i f.eks. betydningen af radius i centrifugeformlen. Det kan have betydning i forbindelse med f.eks. bachelorprojektet på 7. semester, hvor evt. prøver ikke bliver centrifugeret korrekt. Hensigten med at redesigne undervisningsforløbet er, at udvikle materiale til de studerende som de kan vende tilbage til, når de senere i uddannelsen igen skal beskæftige sig med centrifugen. Vi har haft en snak med Nikoline og bl.a. spurgt hende om, hvordan har det været for hende at deltage i kompetenceudvikling gennem læringscirklerne.
”Jeg havde kun været ansat i et halvt år, da vi første gang blev hjemsendt pga. Corona i marts 2020. På det tidspunkt blev vi alle kastet ud i at skulle omlægge alle vores læringsaktiviteter til online læringsaktiviteter, uden de store overvejelser herom. Derfor var det lærerigt for mig igennem læringscirklen at få tid og redskaber, til at dykke ned i hvordan man kan bygge et forløb op, og hvordan man kan gå mere struktureret til værks, når man ønsker at optimere et undervisningsforløb. Samtidig gav læringscirklen gode muligheder for sparring på tværs af uddannelserne, hvorfra jeg fik inputs til at anvende nye platforme og nye måder at anvende allerede kendte platforme i undervisningen.” (Citat Nicoline Lykke Hansen)
Helle Tvorup Andersen, underviser ved Jordemoderuddannelsen UCN, har i forbindelse med udviklingsarbejde i uddannelsen arbejdet med et konkret undervisningsforløb. Et af kravene til undervisningsforløbet var, at det didaktisk skulle omhandle digitalisering. Vi har også spurgt Helle om hendes erfaringer med at udvikle et nyt undervisningsdesign gennem deltagelse i læringscirklerne.
”Jeg har til mit forløb fordybet mig i blended learning og de elementer derfra, som kunne give mening ind i det aktuelle undervisningsforløb
Personligt har jeg oplevet deltagelsen som meget positiv. Jeg synes, jeg har lært meget nyt, men også fået genopfrisket allerede kendte didaktiske elementer af digital karakter.
Jeg har med interesse læst en stor del af det anbefalede materiale, som hørte læringscirklen til, ligesom jeg forud for hver gang forberedte mig ud fra de kriterier, som var skitseret i agendaen for de 8 gange i læringscirkel forløbet. På baggrund af min forberedelse har jeg fra de øvrige deltagere i læringscirklen hver gang modtaget anvendelig feedback – som jeg så har kunne arbejde videre med.
Alt i alt må jeg sige, at mine digitale kompetencer har fået et boost.
Dertil kommer, at jeg ved, hvor jeg fremadrettet kan hente inspiration til videre udvikling med eget undervisningsmateriale.” (citat Helle Tvorup Andersen)
UCN, UCL og SDU ser frem til foråret, hvor konceptet videreudvikles på baggrund af den første erfaringsopsamling og følgeforskning. Læs mere om projektet på hjemmesiden dkgl.dk