I projekt digital kompetenceudvikling gennem læringscirkler arbejder vi med 2 aspekter af digital kompetenceudvikling. Det ene aspekt handler om undervisernes almene it-didaktiske kompetencer mens det andet handler om professionernes fagspecifikke digitale teknologier. Denne dobbelthed i digital kompetenceudvikling afspejles i den digitale ressourcesamling, der både rummer fagspecifikke digitale teknologier og mere generelle it-didaktiske læringsobjekter. De enkelte læringsobjekter kan stå alene, og hvis man er nysgerrig, kan man gå på opdagelse i ressourcesamlingen. Eksempler på de nyeste læringsressourcer, der bidrager med perspektiver på, hvordan underviserne kan arbejde med professionsteknologier:

Hensigten med kompetenceudviklingsforløbet er at sætte læringsobjekterne i spil i læringscirklerne for derved at bidrage til undervisernes digital kompetenceudvikling og udvikling af undervisningsforløb, der omhandler digitale teknologi i et eller andet aspekt. Undervisernes vej i deres kompetenceudviklingsforløb sker gennem kollegiale og praksisnære sparring i læringscirklerne og kan/vil tage forskellige retninger.

Jan Bronke, underviser ved Byggeriuddannelser UCL, startede i sit kompetenceudviklingsforløb med en målsætning, der handlede om blended learning på 5. semester indenfor 3D modelarbejde. Undervejs i læringscirklerne ændrede Jan fokus og overgik til, hvilke fagområder de studerende mente ville egne sig bedst til digital undervisning. Vi har haft en snak med Jan hvor vi bl.a. spurgt ham om, hvordan det har været at deltage i kompetenceudviklingen gennem læringscirklerne:

”Jeg gik fra at ville lave et konkret forløb til en mere eksplorativ intervention ift. til behovet for blended learning. Kompetenceforløbet førte mig til at lave interviews med de studerende i klasserne, hvorfra der udviklede sig en plan for aktuelle og potentielle lektioner, der med fordel kunne redesignes som blended learning.

 

Personligt, vil jeg fremhæve det kollegiale netværk i læringscirkler. Læringscirkelformatet bidrager med givende diskussioner, hvor der er rum til dialog om løsninger indenfor forskellige retninger. Mine kollegaer og jeg havde et godt fagligt sammenhold og diskuterede løsninger inden for forskellige retninger med udgangspunkt i at forbedre og styrke vores studerende på Bygningskonstruktøruddannelsen.

 

Til fremtidige deltagere i læringscirklerne er mit råd, at man med fordel kan overveje at have et konkret projekt med, man kan arbejde løbende med i kompetenceudviklingsforløbet. Altså at anvende læringscirklen som en procesopstart og så gøre det til målsætningen i kompetenceudviklingsforløbet.”

Læs også Helle og Nicolines erfaring fra efterårets læringscirkler: To underviseres erfaringer fra første runde kompetenceudvikling i læringscirklerne

UCN, UCL og SDU ser frem til efteråret, hvor de første tværinstitutionelt læringscirkler skal afprøves. Læs mere om projektet på hjemmesiden.