Forårets læringscirkler er allerede skudt i gang i denne uge på SDU med 2 lokale læringscirkler med i alt 10 adjunkter, der bruger deltagelsen som et led i deres universitetspædagogikum. I næste uge bydes yderligere 25 undervisere fra UCL, UCN og SDU velkommen i de tværinstitutionelle læringscirkler. Ultimo april starter de sidste lokale læringscirkler op med 25 undervisere i alt fra bl.a. pædagog-, socialrådgiver- og laborantuddannelserne på UCN og UCL.

Hvad er det så, at de 60 undervisere kan se frem til at få med sig fra deres deltagelse i læringscirklerne?

 

Fra opdagelse til målsætning

Kompetenceudviklingsforløbet arbejder ikke med en fælles målsætning for alle.

Afsættet er, at undervisernes kompetencer udvikles i tæt relation til egen uddannelsespraksis, hvilket betyder, at når en læringscirkel består af op til 5 undervisere, kan/vil deres undervisningspraksis være vidt forskellige. Underviserne i læringscirklerne arbejder med deres egen målsætning og bidrager på den måde til et læringsfællesskab.

2. møde i læringscirkelforløbet – opdagelsesfasen – begynder underviserne at konkretisere deres personlige målsætninger for deres deltagelse, som de ønsker at styre efter i forløbet. Underviserne fremlægger målene for hinanden og begrunder, stiller spørgsmål og bidrager dermed til hinandens læringsmål.

Facilitatorerne har fokus på, at målsætningerne skal være: realistiske, have forbindelse til teknologiforståelse i omverdenen, faget eller professionen og have et didaktisk perspektiv/handlemulighed.

Her er 5 konkrete målsætninger fra tidligere underviserne i projektet:

  • Blive bedre til at inkludere online spørgeskemaer/quizzer i undervisningen for at understøtte f2f-undervisningen
  • Ændre undervisningsformen fra passiv læring til aktiv læring ved at blive klogere på, hvilke værktøjer, der kan hjælpe med det, såsom afstemningsværktøjer, case-baseret læring og peer feedback
  • Brug af videoer til forberedelse til laboratorieøvelser – vise brug af udstyr inden øvelser samt demonstration af software, der kan ses både inden og efter øvelserne, når det skal anvendes til at skrive rapport; producere videoer og arbejde på at opbygge dem på en pædagogisk måde
  • Hvordan kan blended learning bruges til at fordre mere interaktion i teoriundervisningen ved førsteårsstuderende; hvordan kan mere legende metoder til hybride læringsrum udfoldes til brug for forskellige sammenhænge?
  •  Implementere hybride læringsrum i undervisningen og bruge det til at fremme interaktion mellem studerende og undervisere, samt interaktion studerende imellem; I højere grad bruge digitale ressourcer

De 5 målsætninger ovenfor handler alle om udvikling af egen undervisning men med forskellige fokus. Det næste trin i læreprocessen er at blive klogere og her kan deltagerne søge videre efter relevant viden i den digitale ressourcesamling, f.eks. Blended learning, Peer feedback eller Hybride læringsrum.

På de næste møder i læringscirklerne er underviserne hinandens kritiske venner og sparringspartner ift. de enkeltes forskellige målsætninger, hvilket skaber det værdifulde og forpligtende læringsfællesskab, som læringscirklerne har vist sig at være.